Sunday, December 19, 2010

ကဗ်ာ႔ နာေရးႏွင့္ အျဖစ္စံု သနစ္စံု

ေသၿပီ ကဗ်ာ။ ေျပာျပရတာလည္း ထပ္ေနၿပီ။ ခင္ဗ်ားတို႔ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ဖံုးေနဖိေန၊ သက္ေသ သကၠာယေတြက အလွ်ံပယ္။ ၂၀၀၃ခုႏွစ္ တုန္းက ညူးစ္၀ီးခ္မဂၢဇင္းမွာ ကဗ်ာ့နာေရးကို ေၾကျငာခဲ့တယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံက ကဗ်ာဆရာေတြ ေဒါသပုန္ ထၾကေပမဲ့ ဒီထုတ္ျပန္ခ်က္ကေတာ့ အ မွန္အကန္။ ကဗ်ာက အက္ေၾကာင္းေတြနဲ႕ ပလပြ။ ကဗ်ာဆရာနဲ႕ ကဗ်ာပရိသတ္ေတြ တစ္ေမးတည္း ေမးေနၾကေလရဲ႕။ “ဘာျဖစ္တာလဲ ဟ။“လို႔။

ညူးစ္၀ီးခ္ေဆာင္းပါး ပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပလိုက္ေတာ့ ကဗ်ာဆရာေတြ ေဒါသတႀကီး တံေတြးတစ္ပ်စ္ပ်စ္၊ ေတာက္တစ္ေခါက္ေခါက္နဲ႕။ ခမ်ာေတြမွာ ကဗ်ာ့ နာေရးကိစၥနဲ႕ ပတ္သက္လို႔ ေရႊဥာဏ္ေတာ္ ကြန္႕ျမဴးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြကို ေဒါနဲ႕မာန္နဲ႕ တုန္႕ျပန္ေရးသားၾကေပမဲ့ အေရးစိုက္ ဖတ္ရႈၾကသူ ေတြ နတၳိ။ ဘာျဖစ္လို႕ ဒီေဆာင္းပါးေတြကို ဖတ္ရႈအားေပးၾကသူေတြ မရွိၾကရတာလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔တေတြဟာ တီဗီ ဇာတ္လမ္းတြဲေတြ ၾကည့္ရႈ၊ ေဖ့ဘြတ္ခ္ (Facebook) မွာ အာရံုမ်ားေနၾက ဒါမွမဟုတ္ ယူက်ဳဘ္ (You Tube) ေပၚက ေနာက္ဆံုးေပၚ ဗီဒီယိုေတြကို အရသာခံရင္း အလုပ္မ်ား ေနၾကေၾကာင္းပါ။ ေခြးေလွးပ်ားႏွံ႕ျဖစ္ေနၾကတဲ့ ေၾကာ္ျငာေတြ၊ အျမန္ကားေတြ၊ နိစၥဓူ၀ စိမ္းစိမ္းကားကား ဒြႏၷယာႀကီးထဲမွာ ကဗ်ာအၿငိဓာတ္ဟာ လံုး လံုးလွ်ားလွ်ား ေပ်ာက္ဆံုးသြားခဲ့ေလၿပီ။ ယခုအခါ ကဗ်ာရယ္လို႔ ပီပီသသ ျမင္ႏိုင္ရတဲ့ အခါသမယကေတာ့ ပစၥည္းေတြ အေရာင္းစြံေရးအတြက္ ေၾကာ္ျငာေနၾကခ်ိန္မွာသာ။

တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ အခုေခတ္မွာ ကဗ်ာေတြ စည္ပင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေနၾကၿပီရယ္လို႔ ဆိုၾကရဲ႕။ ဒါကလည္း အတိုင္းအတာ တစ္ရပ္ေလာက္သာ မွန္တာပါ။ က ဗ်ာဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႕ လက္ပြန္းတစ္တည္း ရွိေနရိုး အမွန္။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာရဲ႕ ေလးနက္ တည္ၾကည္တဲ့ အရည္အေသြးနဲ႕ကေတာ့ ဖီလာ ဆန္႕ က်င္။ ဥပမာဆိုရင္ေတာ့ မၾကာေသးခင္ လီဗိုင္းေၾကာ္ျငာျပကြက္မွာ “ငါတို႔ လိုတာမွန္သမွ် အကုန္ရ။“ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာစာသားကို ရိုက္ျပထားတယ္။ ကြင္းျပင္ကို ျဖတ္ေျပးေနတဲ့ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပံုရိပ္နဲ႕ကို တြဲျပထားတာ။ (အေမရိကန္ ကဗ်ာဆရာ) ေ၀ါ့လ္ထ္ ၀စ္ထ္မင္န္ (Walt Whitman) ရဲ႕ ကဗ်ာစာသား။ ဟိုးတုန္းကေတာ့ အေတြးေတြ၊ ျမင္ေထာင့္ေတြ ၾကြတက္လာေအာင္ ဆြေပးခဲ့တဲ့ဟာ။ အခုေတာ့ ဂ်ီးန္စ္ေဘာင္းဘီ ေၾကာ္ျငာမွာ သံုး ေနေလရဲ႕။

ကဗ်ာဆရာ တစ္ခ်ိဳ႕တစ္ေလကေတာ့ အရင္ထက္စာရင္ အခုအခ်ိန္မွာ ကဗ်ာ အေရးမ်ားေနတယ္ရယ္လို႔ ေျပာၾကပါလိမ့္မယ္။ ကဗ်ာ ေသၿပီ မဂၢ ဇင္းနဲ႕ လုပ္ထားတဲ့ အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုမွာ ပီတာ ပါရဲရား (Peter Periera) ေျပာထားတာ ရွိတယ္။ “ပုဂၢလ လစ္ရစ္ (personal lyric)၊ သမိုင္း ဇာတ္ ေျပာကဗ်ာ (historical narrative)၊ ပံုစံေသ ကဗ်ာ (formal poetry) ကေန ဘာသာစကား ကဗ်ာ (language poetry)၊ အယူအဆေရး မပါတဲ့ က ဗ်ာ (non_conceptual poetry)၊ ဖလာ့ဖ္ (flarf) ေတြအထိ ကဗ်ာနည္းနာေတြ စံုေအာင္ရွိေနတယ္။ ဆရာ၀န္၊ အီရတ္ စစ္ျပန္နဲ႕ ေဂါပက ဘ႑ာ ထိမ္း မန္ေနဂ်ာေဟာင္းေတြအထိ ကဗ်ာဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳးရဲ႕ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြ။ အခုအခ်ိန္ကစၿပီး ႏွစ္ရာေပါင္း မ်ားစြာၾကာတဲ့အခါ လူေတြ ျပန္ၿပီး ေတြးမိၾကလိမ့္မယ္။ ေရးလိုက္ၾကတဲ့ ကဗ်ာေတြ မ်ားလွခ်ည့္လား။”လို႔။ ကဗ်ာေတြ ေရးေနၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြဟာ အနာ ဂတ္နဲ႕ပဲ ဆိုင္မွာပါ။ ပါရဲ႕ရား ရည္ညႊန္းေနတဲ့ “မ်ားလွခ်ည့္”ဆိုတဲ့ ကဗ်ာေတြဟာ ပစၥကၡ အခ်ိန္မွာ ဖတ္ရႈဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အနာဂတ္အတြက္ သို ေလွာင္ထားတာပါ။ ကဗ်ာေတြဟာ ယဥ္ေက်းမႈသေဘာထက္ မွတ္တမ္းမွတ္ရာသေဘာမ်ိဳး ပိုေဆာင္ေနပါတယ္။ ေသၿပီ က ဗ်ာ။

ယေန႕ေခတ္ ကေနဒါမွာ ကဗ်ာစာအုပ္ ေရာင္းခ်ရမႈဟာ ပ်မ္းမွ် ႀကိတ္ႏွဳန္း ၃၀၀မွ ၅၀၀ေလာက္သာ။ အႀကီးအက်ယ္ အေရာင္းသြက္ကာမွ အုပ္ ေရ တစ္ေထာင္ ဒါမွမဟုတ္ တစ္ေထာင္ေက်ာ္ေက်ာ္။ စာရင္းဇယားအရ ပိုဆိုးေသး။ ၁၉၉၉ခုႏွစ္မွာ ကဗ်ာ ၁,၀၀၀နီးပါးေလာက္ ႏွစ္စဥ္ ပံုႏွိပ္ခဲ့ တယ္။ ေနာက္ ႏွစ္ႏွစ္ၾကာေတာ့ ပုဒ္ေရ ၆၀၀ေလာက္အထိ အေရအတြက္ က်ဆင္းသြားတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၀၀၁ခုႏွစ္က ကဗ်ာကို သိတ္စြံပံုမရတဲ့ “အႏုပညာ”က႑ထဲ အသြပ္သြင္း ခံလိုက္ရတယ္။ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြဟာ စာအုပ္ဆိုင္ စင္ေပၚမွာ တစ္ျဖည္းျဖည္း ေနရာက်ဥ္း က်ဥ္းလာေနၿပီ။ ထုတ္ ေ၀ျဖန္႕ခ်ိမႈဟာလည္း က်သထက္ က်လာေနတယ္။ Chaptersဆိုတဲ့ စာအုပ္ဆိုင္က အေရာင္းစာေရးကို တစ္ခါတစ္ေလေလာက္ ေမးၾကည့္ရင္ တစ္ ခစ္ခစ္နဲ႕ ရယ္ေမာေနလိမ့္မယ္။ ကဗ်ာဟာ ပံုႏွိပ္ေလာကမွာ ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ ျဖစ္ေနရုံမက လူႀကိဳက္မ်ားတဲ့ မဂၢဇင္းနဲ႕ စာေပဂ်ာနယ္ေတြမွာ လည္း ေနရာေပ်ာက္ ေပ်ာက္လာေနၿပီ။

ကဲ၊ အမွန္အတိုင္း ရင္ဆိုင္ ၾကည့္ၾကရေအာင္။ ကဗ်ာ ေသၿပီ။

ဘာေၾကာင့္ ေသသြားရတာလဲ။

ဒီေမးခြန္းကို လြယ္လြယ္ေလး ေျဖလို႕ မရပါ။ ဒီက်ဆံုးခန္းဆီ ဦးတည္ သြားေနတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြ၊ ေရးဟန္ နည္းနာေတြ၊ လမ္းေၾကာင္းေတြက အနတၱဂၢမ။ ဂူးဂဲလ္ဆာ့ခ်္ (Google Search) အဆိုအရေတာ့ ဗယ္လင္တိုင္းန္ေဒး (Valentine's Day) နဲ႕ အမ်ိဳးသား ကဗ်ာလ (National Poetry Month) သမယမွာ ကဗ်ာ စိတ္၀င္စားမႈ အရမ္း တက္ၾကြၾကတယ္ ဆိုပါတယ္။ သေဘာေပါက္ ထားၾကရမွာကေတာ့ ဂူးဂဲလ္မွာ “ကဗ်ာ” လို႕ ဆာ့ခ်္ လုပ္လိုက္ရင္ ကိုယ့္ကဗ်ာစာအုပ္ ကိုယ့္ဖာသာ ထုတ္ေနရတဲ့ အေပ်ာ္တမ္း ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ စာမ်က္ႏွာေတြသာ အဓိကထားၿပီး တက္လာၾကတာ ပါ။

ပို႔စ္ထ္ေမာ္ဒန္ လွဳပ္ရွားမႈေၾကာင့္ ကဗ်ာက်ရႈံးခန္း ဆိုက္ေရာက္လာတာလို႕ ကဗ်ာဆရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သေဘာပိုက္ထားၾကတယ္။ ပို႔စ္ထ္ ေမာ္ဒန္၀ါဒဟာ ပစ္မလြဲ တရားခံ ျဖစ္ေနေပမယ့္ ဒီတစ္ခုတည္းကိုပဲ ယိုးစြပ္လို႔ေတာ့ မရပါဘူး။ “တပ္မက္သူ အမ်ားးစု” လို႔ ေခၚတြင္လို႔ရတဲ့ ကဗ်ာမ ဖတ္တဲ့ စာဖတ္သူေတြဟာ ကဗ်ာကို နားလည္ရ ခက္တယ္၊ ဖတ္လို႔ မရဘူး၊ ရႈပ္တယ္လို႔ ယူဆေနၾကတာေၾကာင့္ ပို႔စ္ထ္ေမာ္ဒန္ သို႔မဟုတ္ ေနာက္ ဆံုးေပၚ အယူအဆသစ္ က႑ထဲ ဆြဲသြင္းလို႔ မရတဲ့ ထုတ္ေ၀ေနဆဲ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြကလည္း မေရမတြက္ ႏိုင္ေအာင္ပါ။ ပို႔စ္ထ္ေမာ္ဒန္၀ါဒ ကသာ ကဗ်ာကို အေသ သတ္လိုက္တယ္ဆို ဘာျဖစ္လို႔ Visual Art (စကၡဳပသာဒ ပန္းခ်ီ ေရးဟန္) ကို လက္ေရွာင္ ထားရစ္ခဲ့တာလဲ။ စာေပ ပူလစ္ ဇာဆုရ စာအုပ္ေတြ ႏွစ္တိုင္း ေထာင္ေသာင္းခ်ီၿပီး ၿပိဳက္ကနဲ ေရာင္းစြံေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘာျဖစ္လို႔ ကေနဒါ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ဖို႔ အစိုးရ ဆီမွာ ေထာက္ပံ့ေၾကး ေလွ်ာက္လႊာ တင္ေနၾကရတာလဲ။ (ပရင့္ထာေတြ ေပၚလာၾကလို႔သာေပါ့။ မဟုတ္လို႔က ကဗ်ာစာအုပ္ အမ်ားစု အေနနဲ႕ အ ေစာႀကီးကတည္းက ကိစၥ ေခ်ာသြားၿပီးသား။) ရွင္းရွင္း ေျပာရရင္ စာေပ ခံစား ႏွံ႕စပ္သူေတြေတာင္မွ ကဗ်ာစာအုပ္ ေတြကို ေခ်ာင္ထိုး ထားလိုက္ ၿပီေလ။ ဘာေၾကာင့္လဲ။ ကဗ်ာ့ အရသာက ေျပာင္းေနၿပီ။ စာေပဂ်ာနယ္ေတြကလည္း ဖတ္သူအႀကိဳက္လိုက္ၿပီး စကားေျပေတြ ပိုထည့္လာၾကတယ္။ ေရးသူေတြကလည္း ပိုက္ဆံ သိတ္မရေတာ့ ကဗ်ာဘက္ သိတ္မလွည့္ၾကေတာ့ဘူး။ ကဗ်ာစာအုပ္က ၀င္ေငြတစ္အား နည္းလြန္းတာေၾကာင့္ ကဗ်ာ ဆရာ အသစ္ ဘယ္လိုလုပ္ ေပၚလာေတာ့မွာလဲ။ ကဗ်ာက ေငြ၀င္လမ္း မေျဖာင့္ဘူးေလ။

ကဗ်ာ အေနက်ံဳလာရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းတရားေတြထဲက တစ္ခ်က္ကေတာ့ ေရာင္းပန္း၀ယ္ပန္း ၾကပ္သိပ္မႈ (oversaturation of industry) ေၾကာင့္ပါ။ ကဗ်ာဆရာေတြ မွိဳလို ေပါက္ေနေပမယ့္ ဖတ္သူ ေလာက္ေလာက္လားလား မရွိျပန္ဘူး။ အြန္လိုင္း ကဗ်ာဆရာ၊ အခ်ိန္ပိုင္း ကဗ်ာဆရာ နဲ႕ အဖတ္အရြတ္ ကဗ်ာဆရာ ဆိုၿပီး ေက်ာ္ၾကားမႈ တစ္ရပ္ရပ္ ရရွိေအာင္ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္ေနၾကတဲ့ ကဗ်ာဆရာေတြ ရိုက္သတ္လို႔ မကုန္ႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ ရွိေနၾကေပမယ့္ အေရာင္းတြင္တဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္၊ ဂ်ာနယ္နဲ႕ မဂၢဇင္းေတြက်ေတာ့ မရွိၾကျပန္ဘူး။ ဘယ္ ကဗ်ာအယ္ဒီတာကို ျဖစ္ျဖစ္ သူတို႔ လက္ခံရေနတဲ့ ကဗ်ာစာမူေတြအေၾကာင္း ေမးၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။ သူတို႔ အဲဒိ ကဗ်ာေတြ ကုန္ေအာင္စင္ေအာင္ မဖတ္ႏိုင္ဘူးလို႔ ျပန္ေျဖၾက လိမ့္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ကဗ်ာ့ အေရာင္းတြင္က်ယ္မႈကို ေမးရင္လည္း တစ္ကယ့္ကို miniscule ပါးပါးရွားရွား?လို႔ အေျဖေပးၾကမွာ။ ဒိေလာက္ တို ေရရွားေရ ျဖစ္ေနတဲ့ ေစ်းကြက္ထဲမွာ ေနရာတစ္ကြက္စာ ရဖို႔ကေတာ့ ေတာ္ေတာ့္ကို ခက္လွပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ကဗ်ာဆရာ အမ်ားအျပားဟာ သူ တို႔ ကဗ်ာေတြ ပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပခံရဖို႔ အင္တာနက္ကို အားကိုးေနၾကရေပါ့။

အင္တာနက္ ကဗ်ာဆရာတဲ့ေလ။ အခုအခါ ကဗ်ာအရႈပ္ထုတ္ႀကီး ကိုင္တြယ္ရွင္းလင္းေရး မဟာတာ၀န္ႀကီးကေတာ့ ကဗ်ာ ဖတ္ရႈသူေတြဆီ ဆိုက္ ဆိုက္ၿမိဳက္ၿမိဳက္ႀကီး ေရာက္လာခဲ့ပါၿပီ။ ထြစ္အာ (Twitter) မွာ ကဗ်ာကို ေဖာ္လို (follow) လုပ္ျဖစ္လား။ ဒါဆိုရင္ အဆီအေငၚမတည့္၊ အူတိအူခ်ာ စာလံုးေရ ၁၄၀ပါတဲ့ ဟိုကၠဴကဗ်ာနဲ႕ တည့္တည့္ တိုးမိရမယ္။ ကဗ်ာ ဘေလာ့ဂ္ ၀င္ဖတ္သလား။ တည္းျဖတ္တဲ့ အဆင့္ကို ျဖတ္ေက်ာ္စရာ မလိုတဲ့၊ ကိုယ့္ဖာသာကိုယ္ ေရြးခ်ယ္ပံုႏွိပ္ထားတဲ့ ကဗ်ာေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ကို ဖတ္ျဖစ္သြားတာေပါ့။ လက္ျဖစ္ ပံုႏွိပ္ျဖန္႕ခ်ိမႈဟာ လက္ျဇစ္ ကဗ်ာ ကို ေမးစရာ ျဖစ္လာတယ္။ အဲဒိ ကဗ်ာေတြကို ေလးေလးနက္နက္ ေရးထားတာလား။ ကဗ်ာ့ဥာဏ္စဥ္ အားထုတ္မႈေကာ ရွိရဲ႕လား။ ၿပီးေတာ့ အြန္ လိုင္းမွာ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ ေတြ႕လိုက္မိတာေတာင္ အင္တာနက္ ျမန္ႏွဳန္းေၾကာင့္ ကဗ်ာ့ အေ၀့အ၀ိုက္ေတြ အရသာခံ ဖတ္ရႈျဖစ္မယ့္အစား ခတ္ေသာ့ ေသာ့ေလး ေက်ာ္လႊားျဖစ္မိတယ္။ အင္တာနက္ စာမ်က္ႏွာကို ကလစ္ခ္ (click) ဖြင့္လိုက္တာနဲ႕ တစ္ၿပိဳင္နက္ ေၾကာ္ျငာ ဒါ မွမဟုတ္ လင့္ခ္ (link) အသစ္ေနာက္ ေျမာပါသြားတာလည္း ရွိတတ္တယ္။

လက္ျဖစ္ ပံုတူပြားျခင္း၊ အနက္ေကာက္ျခင္းနဲ႕ စကၠန္႕၃၀စာ သတင္း အရသာခံျခင္းဆိုတဲ့ လက္ငင္း ယဥ္ေက်းမႈဟာ စာဖတ္သူေတြကို အေသး စိတ္ ဖတ္ရႈဖို႔လိုတဲ့ စာမွန္သမွ် လစ္လွ်ဴရႈျဖစ္ေအာင္ တြန္းအားေပး ေနေတာ့တာပဲ။ ယေန႕ေခတ္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေနပံုက စားလို႕ရတာကို မိုက္ ခရိုေ၀့ဗ္ မီးဖိုထဲ စကၠန္႕နည္းနည္း ၾကာေအာင္ ပစ္ထည့္၊ ခတ္ျမန္ျမန္ ၿမိဳခ်ၿပီး အလုပ္ဆီကို အေမာတေကာ ကားေမာင္းသြားရတဲ့ အျဖစ္မ်ိဳး။ ကၽြန္ ေတာ္တို႔မွာ မအားမလပ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မိုဘိုင္းလ္ ဖုန္းေတြ ရွိတယ္၊ လူမႈ ဆက္သြယ္ေရး ၀က္ဘ္ဆိုက္ထ္ေတြ ရွိတယ္၊ စိတ္အာရံု အေျပာင္းအ လဲ ျဖစ္စရာ တစ္ပံုတစ္ပင္ေတာင္ ရွိတယ္။ မင္မေရစီး မီဒီယာထဲမွာ ကဗ်ာအတြက္ က်န္ေနတဲ့ အခ်ိန္ေတြအားလံုးကို အလြန္အမင္း စတိုင္ထြားတဲ့ ေပါ့ပ္ဂီတက ထပ္ေဆာင္း ျဖည့္ေပးထားတယ္။ ကဗ်ာဟာ အေလးအနက္ထား ဖတ္ရတဲ့စာ။ ကဗ်ာ ဖတ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္နဲ႕ အခ်ိန္ယူ စဥ္းစား ဖတ္ရႈဖို႔လည္း လိုတယ္။ လူေတြရဲ႕ အာရံုက်မႈဟာ အၾကြစိတ္ဘက္ကိုပဲ ေတာက္ေလွ်ာက္ ေမ်ာပါ ေနတာေၾကာင့္ ကဗ်ာလိုဟာ မ်ိဳးကို စိတ္မ၀င္စားလွပါဘူး။

Simon Fraser University (ဆိုင္မင္န္ ဖေရဇာ တကၠသိုလ္) က လူမႈဆက္ဆံေရးေဗဒ ဆရာ Norbert Ruebstaat (ေနာဘားထ္ ရူးဘ္စထားထ္) က “ေၾကာ္ျငာ ယဥ္ေက်းမႈဟာ ကဗ်ာကို အျပတ္ရွင္းထည့္လိုက္တာ။”လို႔ ဆိုပါတယ္။ တစ္ေၾကာင္းစာ ကဗ်ာစာသားနဲ႕ အပ်ံစား ပံုရိပ္ေတြ မွ်ားၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႕ကို ေစ်းေခၚေနတာပါ။ ေၾကာ္ျငာကိုယ္တိုင္က အကိုးအကား အဆိုအမိန္႕တစ္ရပ္ ျဖစ္လို႔ေနပါၿပိ။ [Marshall MacLuhan (မားရွဲလ္ မက္လူလန္း) တစ္ေယာက္ေတာ့ ဂ်ိဳင္းကားေနဦးမွာ။] ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ စာအုပ္ေတြျဖစ္ျဖစ္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အဆီအေငၚမတည့္ ျဖစ္ေနေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ ေရာင္းကုန္ေတြနဲ႕ အေျခခံထားတာ။ ကဗ်ာဟာ ေရာင္းေရး၀ယ္တာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႕က အံ၀င္ခြင္ က် မရွိလွပါ။ စားသံုးသူတန္ဖိုး ေခါင္းပါးလြန္းလွတယ္။ ကဗ်ာအဖိုးစားနားနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ ေယာက္ကို ေမးၾကည့္လိုက္ ေလ။ တစ္ေဒၚလာေတာင္ ရၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါကပဲ အေျခအေန ဟန္က်ေနေသးတာ။ Andrienne Rich (ေအးဒရီးယင္းန္ ရစ္ခ်္) ေျပာထားတာ ရွိတယ္။

“ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ရွိေနပံု ရသည္။ ကဗ်ာသည္ အရင္းခံ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ ရိုးသား လြယ္ကူမႈ ဂုဏ္ရည္အား ဆက္ထိမ္းထားရန္ လိုအပ္၏။ က ဗ်ာ့ တရားကိုယ္သည္ အေရာင္းျမွင့္ျခင္း၊ ေစ်းကြက္ ထိုးေဖာက္ျခင္း၊ မ်ားမ်ားထုတ္ မ်ားမ်ားေရာင္း၀ါဒ ေဖာ္နည္းကားမ်ား၌ “ေအာင္ျမင္မႈ” လံ ၾကဳတ္ဇာတ္ ခင္းေနေသာ မိႈင္းတိုက္ျခင္းမွ ကင္းရွင္းရေပမည္။ အထူးသျဖင့္ လူအခ်င္းခ်င္း ဆက္ႏြယ္ပတ္သက္ျခင္း၊ အသင္းအပင္းဖြဲ႕ျခင္း၊ အျမင္ ဖလွယ္ျခင္းႏွင့္ ႀကံဳရာက်ပန္း ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းတို႔အား ထည့္မတြက္ၾကပဲ အေကာင္ျဖစ္ခ်င္သည့္ စိတ္ကို ဆြေပးေနေသာ ဂုဏ္တုဂုဏ္ၿပိဳင္ သေဘာ သဘာ၀မွ ကင္းလြတ္ေစရမည္။ ဤအခ်က္မွာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေပမည္။ ကဗ်ာသည္ သဘာ၀ဓာတ္အားျဖင့္ အက်ိဳးအျမတ္၊ ေစ်း ကြက္ ထိုးေဖာက္ျခင္း၊ မ်ားမ်ားသံုး မ်ားမ်ားထုတ္၀ါဒတို႔ႏွင့္ လားလားမွ် မပတ္သက္ပါ။” [What is Found There: Notebooks on Poetry and Politics စာအုပ္မွ။]

ကဗ်ာလို႔ ၀ိၿဂိဳဟ္ျပဳထားတဲ့၊ ေအာက္သိုးသိုး အနံ႕ထြက္ေနတဲ့ ေလာကက်ဥ္းက်ဥ္းေလးဟာ ေခါင္းအုံးပိၿပီး အသက္ရႈ မြန္းၾကပ္ေနလို႔ ကဗ်ာ့အသံပ လံ ၾကားႏိုင္မယ့္သူ မရွိပါ။ ဒါမွမဟုတ္ လူတိုင္းက လွည့္မၾကည့္ၾကတာလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မွာ။ ဒါေပမယ့္ အရာရာတိုင္းဟာ အသစ္တစ္ဖန္ ျပန္လည္ ေမြးဖြားဖို႔ ေသဆံုးေနၾကရတာ။ စားသံုးသူသံုး ၀က္ဘ္ဆိုက္ထ္ေတြ၊ လူမႈ ဆက္သြယ္ေရး ၀က္ဆိုက္ထ္ေတြနဲ႕ အမ်ားျပည္သူ မေနာေခြ႕ သေဘာ ေတြ႕ ျဖစ္ေနၾကတာေတြဟာ ကုန္ပစၥည္း အေရာင္းတြင္က်ယ္ေရးကို ျမွင့္တင္ ေမာင္းႏွင္ေပးေနတာေၾကာင့္ ေၾကာ္ေရးျငာေရး ကိစၥအေနနဲ႕ တစ္ ကယ့္ကို အသက္ဆက္ ရွင္သန္ခြင့္ ရေနတာပါ။ ဒါကလည္း ကဗ်ာ့ အနာဂတ္အတြက္ အတိတ္ေကာင္း နိမိတ္ေကာင္းေပါ့။ ေၾကာ္ျငာသမားေတြ ဟာ ေၾကာ္ျငာခ်ိန္နဲ႕ မဂၢဇင္းထဲ ေၾကာ္ျငာေနရာေတြက စြန္႕ခြာသြားၾကပါလိမ္႕မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူမႈ အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြအားလံုး “မင္း ျမင္ တယ္၊ မင္း ၀ယ္တယ္။” ဆိုတဲ့ အရိုးခံတရားက လြတ္ေအာင္ ရုန္းထြက္ၾကပါေတာ့မယ္။ ဘယ္သူေတြ ဘာေရာင္းေနၾကသလဲ ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္ တို႔ အစဥ္တစ္စိုက္ စိတ္၀င္စားၾကမယ္ မဟုတ္ေတာ့ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရည္ရြယ္ရင္းနဲ႕ အသံုးတြင္မႈကို ျမင္ၾကရမွာ။ တန္ဖိုးထားမႈကို ျမင္တတ္ၾက ရမယ္။ ကဗ်ာဟာ ေငြေရးေၾကးေရး ဆက္ႏြယ္မႈ ကင္းလြတ္တဲ့ အဖိုးထိုက္ အဖိုးတန္ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ဒါဟာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ တစ္ရပ္ပါ။

ဒါေၾကာင့္ ကဗ်ာေသရတာ။ ဒါေပမယ့္ အဲလ္ဗစ္(ပရက္ဇလီ)လို ေနရာတိုင္းမွာေတာ့ ေတြ႕ျမင္ေနၾကရမွာ။ ကဗ်ာမွာ အနာဂတ္ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ ေတာ္တို႔ဟာ ေလာက သံသရာထဲမွာ တစ္၀ဲလည္လည္ ျဖစ္ေနၾကရတာ။ ကဗ်ာဟာ ၁၉၈၀လြန္ ႏွစ္ေတြကလို အျငိဳးႀကီးႀကီးနဲ႕ကို တစ္ေက်ာ့ျပန္ လာေတာ့မွာ။ Billy Collins (ဘိလီ ေခါလင္းဇ္) ေျပာသြားတာ အေကာင္းဆံုးပါ။ “ကဗ်ာ့ ပရိသတ္ေတြ သိသိသာသာ နည္းေနတယ္ဆိုတာ သိပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာဆီက ပဲ့စင္ထြက္ခဲ့ၾကတဲ့ စာဖတ္သူေတြ တစ္ပံုတစ္ပင္ ရိွေနၾကေသးတယ္။ သူတို႔ စိတ္ျပန္လည္လာၾကဦးမွာပါ။” ဒါဟာ ဘာတစ္ခုမွ် ရပ္တံ့မေနတဲ့ ကမၻာေလာကထဲက ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေရြ႕ေန၊ မြမ္းမံ တည္းျဖတ္ေန၊ ျဖည့္စြက္ေန၊ ထိုးဆြေန၊ ရုန္းကန္ေနၾကရ။ ဒါေၾကာင့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္နဲ႕ တေလးတနက္ စဥ္းစား ဆင္ျခင္ ေတြးေတာဖို႔ဟာ လိုသည္ထက္ လိုေနတဲ့ ကိစၥ။ ကဗ်ာဟာ ျမွဳပ္ႏွံ သၿဂၤ ိဳလ္ထားတဲ့ အုတ္ဂူထဲက တိုးထြက္လာဖို႔ အဆင္သင့္။ ဘယ္လို ထြက္လာမယ္၊ ဘယ္အခ်ိန္ ထြက္လာမယ္ ဆိုတာသာ ရွိေနေတာ့တယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဖုတ္၀င္ကဗ်ာ ျပန္ေပၚလာၿပီး သူ႕ကို အျပတ္ရွင္းလိုက္တဲ့ဟာကို ဒီကမၻာေျမေပၚမွာ မေၾကပြဲ ျပန္ႏႊဲဖို႔ ကၽြန္ေတာ္က ေတာ့ ေမွ်ာ္လင့္ေနမိေၾကာင္းပါ။



Poetry is Dead မဂၢဇင္း စာစဥ္ ၁ (ဇႏၷ၀ါရီ ၁၈၊ ၂၀၁၀ခုႏွစ္) မွ Daniel Zomparelli ၏ Poetry is Dead: What the Hell Happened? အက္ေဆးအား ဘာသာျပန္ပါသည္။



သစ္စိုး

စက္တင္ဘာ ၂၄၊ ၂၀၁၀ခုႏွစ္။

No comments: