Saturday, April 3, 2010

အြန္လိုင္း ျမန္မာကဗ်ာမ်ားရဲ႕ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈ

နိဒါန္း
ကၽြန္ေတာ့္ေဆာင္းပါးအမည္က သစ္ေတြ မ်ားေနပါတယ္။ ရာစုသစ္မွာ ကဗ်ာ့ေနရာသစ္။
ဒါေပမဲ့ ဘယ္အသစ္မွ တကယ္ မသစ္ဘူးဆိုတဲ့ ခံယူခ်က္နဲ႔ပဲ ပညတ္သေဘာအရသာ ဒီ
ရာစုသစ္၊ ေနရာသစ္ ဆိုတဲ့ စကားလုံးေတြကို သုံးၿပီး ကၽြန္ေတာ္ေရးတာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ရာစုသစ္ဆိုတာ ၂၁ ရာစုႏွစ္ျဖစ္ၿပီး ေနရာသစ္ဆိုတာကေတာ့
စာတမ္းရဲ႕ ေခါင္းစဥ္ငယ္ထဲကအတိုင္း အြန္လိုင္း၀က္ဘ္ဆိုက္ေတြကို
ရည္ညႊန္းပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကဗ်ာရဲ႕ ေနရာေဟာင္း၊ သိ္ု႔မဟုတ္
လက္ရွိတည္ရွိၿပီး၊ တည္တံ့ၿပီး ေနရာဆိုတာက ပုံႏွိပ္စာမ်က္ႏွာေတြပါပဲ။ လစဥ္
ထြက္ေနတဲ့ ျမန္မာမဂၢဇင္းေတြရဲ႕ ကဗ်ာက႑စာမ်က္ႏွာေတြနဲ႔ တစ္လ တစ္လ ပ်မ္းမွ်
တစ္အုပ္ကေန ရံဖန္ရံခါ ႏွစ္အုပ္ သုံးအုပ္ ထြက္ရွိေနတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြရဲ႕
ပုံႏွိပ္စာမ်က္ႏွာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကဗ်ာရဲ႕ တကယ့္ အစစ္အမွန္ေနရာဟာ
ကဗ်ာဖတ္သူရဲ႕ ႏွလုံးသားသာ အရင္းခံ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ
ယုတ္စြအဆုံး ကဗ်ာေရးသူရဲ႕ ေခါင္းထဲ ဟဒယထဲမွာေတာင္ ကဗ်ာက ရွိခ်င္မွ
ရွိပါေတာ့မယ္။
၂၁ ရာစုမွာ လူေတြဟာ အစစ္အမွန္ ေလာကထဲမွာသာ ေနၾက အခ်ိန္ကုန္ၾကေတာ့တာ
မဟုတ္ဘဲ အိုင္စီတီ နည္းပညာရဲ႕ အေထာက္အခံနဲ႔ ဆိုင္ဘာေလာကထဲမွာလည္း
တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအားျဖင့္ ေနၾက ရွင္သန္ၾကလာေနၿပီ ျဖစ္လို႔ အဲဒီ ေလာက
အဲဒီေနရာမွာလည္း ကဗ်ာ ရွိလာပါတယ္။ ကဗ်ာကို ေတြ႕ႏိုင္လာပါတယ္။ အဲဒီ
အြန္လိုင္း ၀က္ဘ္ဆိုက္ေတြေပၚမွာလည္း ကဗ်ာကို ေတြ႕ရ၊ ဖတ္ရႏိုင္၊
ကဗ်ာဖတ္သံ၊ ကဗ်ာရြတ္သံေတြကို နားဆင္ရႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ
ျမန္မာကဗ်ာေတြကိုလည္း ေတြ႕ရ၊ ဖတ္ရႏိုင္တာျဖစ္တဲ့အတြက္
အြန္လိုင္း၀က္ဘ္ဆိုက္ေတြကို ျမန္မာကဗ်ာရဲ႕ ေနရာသစ္အျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္
မိတ္ဆက္တင္ျပလိုရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အသစ္ဆိုတာ ထူးျခားျခင္း၊
ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ အေဟာင္းကို အစားထိုးရန္ အလားအလာရွိျခင္း ဆိုတာေတြထိ
မရည္ညႊန္းပဲ မရွိဖူးေသးေသာ အျခားေနရာ အျဖစ္သာ ႐ိုး႐ိုးေလး
ညႊန္းဆိုလိုပါတယ္။

အြန္လိုင္းကဗ်ာမ်ားရဲ႕ အစ
ပိုအက္ထရီေဒါ့ေအာ့ အြန္လိုင္းမဂၢဇင္း ေဖေဖၚ၀ါရီထုတ္မွာ အယ္ဒီတာအဖြဲ႕က
စီစဥ္တင္ဆက္တဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ပါခဲ့ၿပီး အဲဒီမွာ ၂၀၀၀ ကေန ၂၀၀၉ အထိ
ဆယ္စုႏွစ္အတြင္း ကဗ်ာျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲမႈေတြအေပၚ ထင္ရွားတဲ့ ကဗ်ာဆရာမ်ား
ေ၀ဖန္ေရးဆရာမ်ားရဲ႕ အျမင္နဲ႔ သုံးသပ္ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပထားခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီမွာ ဖစ္ရွ္ေဟာက္စ္ဆီက (From the Fishouse)ဆိုတဲ့
အြန္လိုင္းမဂၢဇင္းကို တည္ေထာင္သူနဲ႔ အယ္ဒီတာျဖစ္တဲ့ ကမ္မီလီ ဒန္ဂ်ီက
“ၿပီးခဲ့တဲ့ ဆယ္စုအတြင္း အင္တာနက္က ကဗ်ာရွာေဖြ ဖတ္႐ႈပုံကို ေတာ္္လွန္
ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့ပါတယ္။ ၀ါရင့္ စာဖတ္သူေတြနဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ႀကီးတဲ့
စာေရးဆရာေတြဟာ သူတို႔ ဖတ္ခ်င္တဲ့ စာအုပ္ေတြနဲ႔ အသားတက်ရွိေနခိုက္မွာပဲ
၀က္ဘ္စာမ်က္ႏွာေတြထဲ ေရာက္လာၿပီး ကဗ်ာအတြက္ ၾကြယ္၀တဲ့
အရင္းအျမစ္ေတြရွိေနတာကို ရွာေတြ႕လာၾကတယ္။ ထုတ္ေ၀သူေတြအတြက္
တုန္လႈပ္စရာျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္ေပမဲ့ ဒါဟာ အေကာင္းဘက္ အေျပာင္းအလဲပဲလို႔
ထင္တယ္။ မ်ားသထက္ မ်ားလာတဲ့ လူေတြဟာ လြယ္လင့္တကူ ရွာေဖြ ဖတ္ႏိုင္တဲ့အတြက္
ကဗ်ာကို ပိုဖတ္လာၾကတယ္။ မိမိရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အေတြ႕အၾကံဳအရ စာဖတ္သူေတြဟာ
သူတို႔ အရင္က ၀ယ္ေနက်အတိုင္း ကဗ်ာစာအုပ္ေတြကိုလည္း ၀ယ္ဖတ္ၾကတာ
ေတြ႕ရပါတယ္”လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး ေျပာရရင္ ျမန္မာအြန္လိုင္းကဗ်ာေတြရဲ႕ အစကို လိုက္ရင္လည္း
ကဗ်ာကို အထူးျပဳတင္ဆက္ေနတဲ့၊ အြန္လိုင္းျမန္မာကဗ်ာဖတ္သူမ်ားၾကား
ထင္ရွားတဲ့ လမ္းအိုေလး ဆိုတဲ့ ၀က္ဘ္ဆိုက္ဟာ ၁၉၉၈မွာ
စခဲ့ေၾကာင္းေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီကဗ်ာ၀က္ဘ္ဆိုက္ ေသးေသးေလးကို စတင္ခဲ့တဲ့သူဟာ
စိတ္ဖိစီးမႈေတြနဲ႔ စိတ္ဓာတ္ေတြ မတရားက်ဆင္းညႇဳိးႏြမ္းေနတဲ့
ေ၀းတစ္ေျမေရာက္ ကဗ်ာခ်စ္သူ ျမန္မာတစ္ဦးျဖစ္ၿပီး သူႏွစ္သက္တဲ့
ျမန္မာကဗ်ာေတြကို ေရးသားလႊင့္တင္ရင္းကေန ဒီ ၀က္ဘ္ဆိုက္ေလး
စတင္ရွင္သန္ခဲ့တာလို႔ သိရပါတယ္။ ၂၀၀၈ ႏို၀င္ဘာအထိ တျခား ၀တၳဳတို၊
ေဆာင္းပါး စတာေတြ အပါအ၀င္ ကဗ်ာပုဒ္ေရ ၅၅၀ ဒီ၀က္ဘ္ဆိုက္ထဲမွာ ရွိေနၾကာင္း
သူ႕၀က္ဘ္ဆိုက္ရဲ႕ ဟစၥထရီဖိုင္ထဲမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ျမန္မာအီးဘုခ္၀က္ဘ္ဆိုက္ႏွင့္ အြန္လိုင္းကဗ်ာ
၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ ေဖာ္အဲဗာစေပ့စ္ေဒါ့ကြမ္ေဒါ့အမ္အမ္ကို ၀က္ဘ္ေပၚတယ္ (Web
Portal)အျဖစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လႊင့္တင္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာအီးဘုခ္မ်ားကို
တရား၀င္ အြန္လိုင္းေပၚတင္ ေရာင္းခ်ခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာ စာအုပ္စာေပနဲ႔
အႏုပညာဆိုင္ရာ သတင္းမ်ား၊ အေၾကာင္းရပ္မ်ားကိုလည္း အြန္လိုင္းစာေစာင္အျဖစ္
ပုံမွန္တင္ေပးခဲ့တာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ထင္ရွားေသာ အျခား
ျပည္တြင္း၀က္ဘ္ဆိုက္မ်ား ရွိႏွင့္ၿပီး ျဖစ္ေပမဲ့ ယခု ေဖာ္ျပပါ
၀က္ဘ္ဆိုက္ထဲ အီးဘုခ္ တင္ေရာင္းခ်ရာမွာ ပုံႏွိပ္ထုတ္ေ၀ၿပီးတဲ့
ျမန္မာကဗ်ာစာအုပ္ေတြကို (အျခား စာအုပ္အမ်ဳိးအစားမ်ားနည္းတူပဲ)
အီးဘုခ္ပုံစံနဲ႔ ၀ယ္ယူႏိုင္ျခင္းနဲ႔ ကဗ်ာကို အထူးျပဳတဲ့ က႑မ်ား
ထည့္သြင္းတင္ဆက္ခဲ့တဲ့အတြက္ အခ်ဳိ႕ အြန္လိုင္းစာဖတ္သူေတြ၊ အထူးသျဖင့္
ကဗ်ာခ်စ္သူေတြရဲ႕ စိတ္၀င္စားမႈကို ရခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ၀က္ဘ္ဆိုက္ေပၚက
ပင္မေရစီးထဲက ကဗ်ာ၊ ကဗ်ာထဲက ပင္မေရစီး ဆိုတဲ့ က႑မွာ
ကဗ်ာဆရာမ်ားကိုယ္တိုင္ ကဗ်ာဖတ္ /ရြတ္ ထားတဲ့ အသံဖိုင္မ်ားကို
တင္ေပးထဲ့တာကိုလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါဟာ အြန္လိုင္းေပၚက
ျမန္မာကဗ်ာအသံဖိုင္ေတြရဲ႕ အစလို႔လည္း အၾကမ္းဖ်င္းဆိုႏိုင္ၿပီး ကဗ်ာဆရာ ၉
ဦး သူတို႔ရဲ႕ ကဗ်ာေတြကို ကိုယ္တိုင္ ရြတ္ဆိုထားတဲ့ အသံေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
“ျမန္မာေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာ လွ်ပ္တစ္ျပက္ ႐ုပ္ပုံလႊာ”ဆိုတဲ့
ကဗ်ာညြန္႔ေပါင္းစာအုပ္ကိုလည္း အီးဘုခ္ပုံစံနဲ႔ ထုတ္ေ၀ေပးခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၀၇
ခုႏွစ္ရဲ႕ ေနာက္ဘက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဒီအီးဘုခ္စတိုးရဲ႕
အြန္လိုင္းစာေစာင္က႑လည္း ရပ္ဆိုင္းသြားတာ ေတြ႕ရၿပီး အီးဘုခ္လက္လီေရာင္း
၀က္ဘ္ဆိုက္အျဖစ္သာ ဆက္တည္ရွိေနပါေတာ့တယ္။

ဘေလာ့ဂ္မ်ားႏွင့္ ျမန္မာကဗ်ာ
၁၉၉၉ ခုႏွစ္ခန္႔မွာ အင္တာနက္၀က္ဘ္ဘေလာ့ဂ္မ်ား စတင္ေပၚေပါက္လာခဲ့ၿပီး
ဒီဘက္ ရာစုသစ္ေရာက္ၿပီး ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္းမွာပဲ တြင္က်ယ္
အသုံးမ်ားလာခဲ့ပါတယ္။ မေရွးမေႏွာင္းမွာပဲ ျမန္မာဘာသာနဲ႔ ေရးတင္တဲ့
ျမန္မာဘေလာ့ဂါမ်ား ေပၚထြက္လာခဲ့ၿပီး အဲဒီထဲမွာ ကဗ်ာဘေလာ့ဂ္မ်ားလည္း
ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ စာေပအႏုပညာ နဲ႔ ဖန္တီးျခင္းကို စတင္စိတ္၀င္စားတဲ့
လူငယ္မ်ားဟာ ကဗ်ာနဲ႔ စေလ့ စမ္းေလ့ရွိတဲ့အတိုင္း ဘေလာ့ဂ္ေရးတဲ့
စာေပ၀ါသနာရွင္ လူငယ္ေတြလည္း သူတို႔ အေရးအသားကို ထားဖို႔ ေနရာ
အြန္လိုင္းမွာ ရွာေတြ႕သြားတယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ဆြဲရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
သူတို႔မတိုင္ခင္က အရင္မ်ဳိးဆက္ လူငယ္မ်ား လက္ေရးစာေစာင္၊ နံရံကပ္စာေစာင္၊
စာကူးစက္ကဗ်ာေတြကို သူတို႔ရဲ႕ ကြင္းစမ္းတဲ့ ေနရာအျဖစ္ ေတြ႕ရွိသြားသလို
ဒီလူငယ္ေတြဟာလည္း သူတို႔ ေခတ္ သူတို႔အခါမွာ သူတို႔ က်င္လည္က်က္စားရာ
ေလာကအသစ္ျဖစ္တဲ့ ဆိုင္ဘာေလာကထဲမွာ သူတို႔ကဗ်ာကို တင္ဖို႔ ေနရာ သူတို႔
ေတြ႕ရွိသြားၾကတာပါပဲ။ ထူးျခားခ်က္က သူတို႔ရဲ႕ ေလာကသစ္ ေနရာသစ္ဟာ
ဒီဂ်စ္တဲလ္ပုံစံနဲ႔ ဖန္တီးတည္ေဆာက္ထားတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မူပြားႏိုင္စြမ္း၊
ျဖန္႔ျဖဴးႏိုင္စြမ္း ႀကီးမားလွတဲ့ အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘေလာ့ဂ္ကဗ်ာေရးသူ
လူငယ္ေတြဟာ သူတို႔ ဖန္တီးေရးသားတဲ့ ကဗ်ာေတြကို သူတို႔ရဲ႕ ဘေလာ့ဂ္ေပၚမွာ
တင္႐ုံသာမက သူတို႔ ဖတ္ဖူး၊ ႏွစ္သက္ဖူးတဲ့၊ ဖတ္ရ၊ ႏွစ္သက္ရတဲ့
ပုံႏွိပ္မီဒီယာေတြက ကဗ်ာေတြကိုလည္း တင္ၾက မွ်ေ၀ၾကပါတယ္။ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္
ကမၻာ့ကဗ်ာေန႔မွာ ျမန္မာအီးဘုခ္အြန္လိုင္းရဲ႕ အယ္ဒီတာအေနနဲ႔ အဲဒီ
အြန္လိုင္းျမန္မာကဗ်ာေတြရဲ႕ အလားအလာကို ႀကဳိဆိုေရးသားခဲ့တဲ့ သ၀ဏ္လႊာမွာ
အဲဒီ အြန္လိုင္းကဗ်ာေတြရဲ႕ လကၡဏာကို ကၽြန္ေတာ္ အၾကမ္းဖ်င္း ဒီလို သုံးသပ္
တင္ျပခဲ့ပါတယ္။
“… ဆိုင္ဘာေလာကဟာ အျခားေသာ ဒိုင္မင္းရွင္းအေနနဲ႔ တည္ရွိလာႏိုင္မွာ
ျဖစ္ၿပီး အဲဒီေနရာဟာ ကဗ်ာဖတ္သူနဲ႔ ကဗ်ာေရးသူအတြက္ ကဗ်ာကို ယင္းရဲ႕
တန္ဖိုးနဲ႔ ေလ်ာ္ညီစြာ တူးဆြ စုပ္ယူႏိုင္မယ့္ ေနရာ ျဖစ္လာႏိုင္ဖြယ္
ရွိေနပါတယ္။
ဖလွယ္တန္ဖိုးမ်ားနဲ႔ ဆက္ဆံျခင္းမရွိတဲ့ ေနရာ၊ လိုရာ အနက္ေကာက္ကာ
ကန္႔သတ္လိုသည့္ သူမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရန္ မရွိတဲ့ေနရာ၊ ယုတ္စြအဆုံး
နာမည္ဂုဏ္သတင္းနဲ႔ပင္ (ကဗ်ာေရးသူ ဆႏၵမရွိပါက) ဆက္ႏႊယ္ဖို႔
မလိုအပ္တဲ့ေနရာ၊ မနာယူလိုသူေတြအတြက္ အေႏွာင့္အယွက္မေပး နာယူလိုသူအတြက္
အလွမ္းမေ၀းတဲ့ေနရာ ဒီေနရာမွာ ကဗ်ာဆရာအသစ္တို႔ ကိုယ့္လိပ္ျပာကို
ကိုယ္တာ၀န္ယူၿပီး ေလာကႏွင့္ မိမိကိုယ္တိုင္ကို အနက္႐ႈိင္းဆုံး တူးဆြ
ထြန္ယက္ကာ ကဗ်ာကို စိုက္ပ်ဳိးႏိုင္ၾကပါလိမ့္မယ္။”
(၁)။ ဖလွယ္တန္ဖိုးတို႔နဲ႔ ဆက္ဆံျခင္းမရွိတဲ့ ေနရာ။ အမွန္က
ပုံႏွိပ္မီဒီယာမွာလည္း ကဗ်ာအတြက္ စာမူခဟာ စာဖြဲ႕ေလာက္တဲ့ တန္ဖိုးကို
ရႏိုင္တာ မဟုတ္ေပမဲ့ ဖလွယ္တန္ဖိုး တစ္စုံတစ္ရာေတာ့ ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။
အြန္လိုင္းကဗ်ာကေတာ့ လုံး၀ အက်ဳိးအျမတ္မေမွ်ာ္ကိုတဲ့ ပုံစံလို႔
ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
(၂)။ လိုရာ အနက္ေကာက္ကာ ကန္႔သတ္လိုသည့္သူမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရန္ မရွိတဲ့ေနရာ။
သမား႐ိုးက် မီဒီယာကေန ကဗ်ာဟာ ကဗ်ာေရးသူဆီကေန ကဗ်ာဖတ္သူဆီ သြားတဲ့
လမ္းခရီးမွာ အယ္ဒီတာ အစရွိသျဖင့္ အျခားကိုယ့္ကဗ်ာကို အဆုံးအျဖတ္ေပးမယ့္
သူမ်ားနဲ႔ မလြဲမေသြ ထိေတြ႕ဆက္ဆံရပါလိမ့္မယ္။ အြန္လိုင္းကဗ်ာမွာေတာ့
လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ကို ဆိုင္ဘာေလာကရဲ႕ အခ်င္းအရာအျဖစ္ မူလကတည္းက
ရရွိထားၿပီးသားလို႔ ဆိုရပါမယ္။
(၃)။ ယုတ္စြအဆုံး နာမည္ဂုဏ္သတင္းနဲ႔ပင္ (ကဗ်ာေရးသူ ဆႏၵမရွိပါက) ဆက္ႏႊယ္ဖို႔
မလိုအပ္တဲ့ေနရာ။ အြန္လိုင္းမွာ ကဗ်ာေရးသူ ဆႏၵမရွိရင္
လူခ်င္းေတြ႕ဆုံဆက္ဆံဖို႔၊ လူလုံးျပဖို႔ဆိုတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြက ဘယ္လိုမွ
မရွိႏိုင္ပါဘူး။ ျပင္ပေလာကမွာသာ ေရးသူနဲ႔ အယ္ဒီတာ ေတြ႕ဆုံဆက္ဆံမႈ၊
မီဒီယာမွာ လူလုံးထြက္ျပကာ ေက်ာ္ေစာထင္ရွားျခင္းကို ရယူခံစားႏိုင္မႈေတြဟာ
ကာယကံရွင္ရဲ႕ ဆႏၵမရွိဘဲ၊ ဒါမွမဟုတ္ ဆႏၵ သပ္ျပင္းျပမႈ မရွိဘဲလည္း
အေၾကာင္းအလွည့္သင့္ရင္ ၾကံဳႏိုင္ ရႏိုင္ပါတယ္။ ဆႏၵရွိသူ၊
သာယာတတ္သူေတြဟာလည္း အမွတ္ ၁ ဖလွယ္တန္ဖိုး (တည့္တည့္ဆိုရရင္ ေငြေၾကး)
ေျပာပေလာက္ေအာင္ ကဗ်ာနဲ႔ ရွာေဖြ မရႏိုင္တာ မွန္ေပမဲ့
နာမည္ဂုဏ္သတင္းကိုေတာ့ ရႏိုင္ၿပီး အခ်ဳိ႕ ကဗ်ာဆရာဆိုတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္နဲ႔
ေက်ာ္ၾကားတဲ့ ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ကို ႏွစ္သက္တန္ဖိုးထားလြန္းၾကတာ
ေတြ႕ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ “ဒီထက္ ေတာ္တဲ့ ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္ခ်င္ပါတယ္”ဆိုတဲ့
ကဗ်ာဆရာ အေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႕ရႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။
(၄)။ မနာယူလိုသူအတြက္ အေႏွာင့္အယွက္မေပး နာယူလိုသူအတြက္ အလွမ္းမေ၀းတဲ့
ေနရာ။ အြန္လိုင္းမီဒီယာဟာ လိုသူအတြက္ လိုရာကို ေရြးယူႏိုင္တဲ့၊
တစ္နည္းအားျဖင့္ မိမိစိတ္မ၀င္စားရာ ၀က္ဘ္စာမ်က္ႏွာေတြကို
ေမာက္စ္ကလစ္မႏွိပ္႐ုံ (အျပဳအမူကေလး)မွ်နဲ႔ ေရွာင္လႊဲသြားႏိုင္တဲ့ ေနရာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ပုံႏွိပ္မီဒီယာမွာေတာ့ အမ်ားကို လႊမ္းျခံဳပစ္မွတ္ထားတာ
ျဖစ္တဲ့အတြက္ အလွအပနဲ႔ အေက်ာ္အေမာ္အႏုပညာရွင္ေတြ အေၾကာင္းကိုသာ သိခ်င္
ၾကည့္ခ်င္တဲ့ အပ်ဳိေပါက္မေလးဟာလည္း သူဖတ္တဲ့ မဂၢဇင္းထဲမွာ
အျပင္းစားကဗ်ာေတြကို သုံးေလးငါးမ်က္ႏွာ သုံးေလးငါးခါေလာက္
ေက်ာ္လွန္ပစ္လိုက္ရဖို႔ လိုေကာင္းလိုႏိုင္တယ္။
ေေဖာ္ျပပါ အခ်က္ေလးခ်က္ဟာ အျပည့္အစုံနဲ႔ အတိအက် ျဖစ္ေကာင္းမွ
ျဖစ္ႏိုင္ေပမဲ့ ေပၚလြင္သိသာတဲ့ ျခားနားခ်က္မ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အြန္လိုင္း ျမန္မာကဗ်ာမ်ားရဲ႕ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈ
ေဖာ္ျပပါ သုံးသပ္ခ်က္မ်ား ထုတ္မိခဲ့တဲ့ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ကေန ခုေနာက္ပိုင္း ၃
ႏွစ္ခန္႔အတြင္း ျမန္မာအြန္လိုင္းကဗ်ာရဲ႕ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈဟာ
သိသာႀကီးမားတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ေျပာရရင္ေတာ့
အြန္လိုင္းကဗ်ာအမ်ားစုမွာ လင္းပြင့္ျခင္း၊ လတ္ဆတ္ျခင္းေတြကို လူငယ္ဆန္ဆန္
ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ဆို ခုခ်ိန္မွာ အြန္လိုင္းကဗ်ာေရးသူ တင္သူ
အမ်ားစုက လူငယ္ေတြ ျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။ ဒါေပမဲ့လည္း လူငယ္လည္း လူငယ္မို႔
သူ႕အႀကဳိက္နဲ႔ သူ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိတာမို႔ ကာရန္နဲ႔ အဖြဲ႕အႏြဲ႕နဲ႔
ကဗ်ာေတြလည္း ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ လက္သင္ပ်ဳိႏုေတြရဲ႕ ကေလးဆန္ဆန္အေတြး
ကေလးဆန္ဆန္အေရးေလးေတြကိုလည္း ခ်စ္စဖြယ္ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။
လက္သင္ကဗ်ာေရးသူအျဖစ္ စတင္လာခဲ့တဲ့ ဘေလာ့ဂ္ကဗ်ာဆရာေတြဟာ လက္သင္ဘ၀မွာ
ၾကာရွည္စြာ ဆက္မေနတာဟာ သဘာ၀က်ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္ႏွစ္
သုံးႏွစ္အၾကားမွာ ေတြ႕ရလာတဲ့ အြန္လိုင္းကဗ်ာေတြကို အေသအခ်ာ
ထိေတြ႕ဖတ္႐ႈလာရတဲ့အခါ ဒီကဗ်ာေတြရဲ႕ ရင့္က်က္ျပည့္၀လာပုံနဲ႔
သစ္လြင္လတ္ဆတ္မႈမ်ား၊ ကဗ်ာရဲ႕ အေျပာင္းအေရြ႕မ်ားဟာ သိသာၿပီး အားရဖြယ္ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္မႈဟာ အေၾကာင္းခံ ႏွစ္ခ်က္ေၾကာင့္လို႔
ယူဆမိပါတယ္။ တစ္ေၾကာင္းက ေျပာခဲ့ၿပီး ျဖစ္တဲ့ လက္သင္ကဗ်ာေရးသူအျဖစ္
စတင္ခဲ့တဲ့ ဘေလာ့ဂ္ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ပုံႏွိပ္မီဒီယာေပၚမွာေရာ
အြန္လိုင္းမီဒီယာေပၚမွာပါ အျခားသူမ်ားရဲ႕ ကဗ်ာမ်ား၊ ကဗ်ာေဗ
မ်ားကို ဖတ္႐ႈၿပီး မိမိကိုယ္ မိမိ ရင့္က်က္ျပည့္၀လာေအာင္
တည္ေဆာက္ႏိုင္မႈပါ။ ေေနာက္တစ္ေၾကာင္းက အြန္လိုင္းကဗ်ာနဲ႔ ပုံႏွိပ္ကဗ်ာ
အေရာအယွက္ပါ။ ဘေလာ့ဂ္ကဗ်ာဆရာေတြက ပုံႏွိပ္မီဒီယာေပၚ ခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔
ႀကဳိးပမ္းေအာင္ျမင္မႈေတြကို ေတြ႕လာရသလို ပုံႏွိပ္မီဒီယာေပၚက
ကဗ်ာဆရာေတြကလည္း ဘေလာ့ဂ္တင္ၿပီး အြန္လိုင္းေပၚ ျဖန္႔က်က္လာၾကတာကို
ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီ အကူးအယွက္ကလည္း ျမန္မာအြန္လိုင္းကဗ်ာေတြရဲ႕
ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈအတြက္ အေထာက္အပံ့အေၾကာင္း တစ္ခ်က္ပဲလို႔ ယူဆလိုပါတယ္။
အထူးအားျဖင့္ ေဖာ္ျပလိုတာက ဘေလာ့ဂါ ကဗ်ာဆရာေတြေရာ၊ ဘေလာ့ဂ္တင္လာတဲ့
ကဗ်ာဆရာေတြေရာ လူငယ္ေတြ ျဖစ္ၾကတာပါပဲ။ ဒါကလည္း အထူးအဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါ။
အင္တာနက္ကဖီးသြားၿပီး အြန္လိုင္းေပၚတက္၊ ဆိုင္ဘာေလာကထဲမွာ သူတို႔ရဲ႕
လူမႈေရးဘ၀တည္ေဆာက္ၾကတဲ့ သူေတြဟာ အိုင္တီနဲ႔ မစိမ္းတဲ့ အကၽြမ္းတ၀င္ရွိတဲ့
လူငယ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အြန္လိုင္းေပၚက ျမန္မာကဗ်ာပုံစံေတြ
ပုံသဏၭာန္ေတြ ဖန္တီးထားတဲ့ ကြန္ကရိကဗ်ာေတြ၊ ဘာသာစကား ကစားနည္းေတြ
အသားေပးထားတဲ့ ကဗ်ာေတြကိုလည္း ၀က္ဘ္ကဗ်ာေတြထဲ ေတြ႕ရႏိုင္ပါတယ္။
တခ်ဳိ႕ကဗ်ာေတြထဲမွာ ဆိုရင္ လႈပ္ရြၿပီး ဒိုင္းနမစ္ျဖစ္ေနတဲ့
အင္နီေမးရွင္းေတြပါ ျမွဳပ္ထည့္ထားတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ ေျပာရရင္
ျမန္မာေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာရဲ႕ ပင္မေရစီးျဖစ္တဲ့ ပုံႏွိပ္မီဒီယာေပၚက
ကဗ်ာေတြလိုပဲ ဟန္ပန္မ်ဳိးစုံကို ၀က္ဘ္စာမ်က္ႏွာေပၚက ကဗ်ာေတြမွာလည္း
ျမင္ရႏို္င္တာပါပဲ။ တခ်ဳိ႕ကဗ်ာေတြက အင္တာနက္ထဲက ဘ၀ေတြျဖစ္ၿပီး
ေပါ့ပါးပုံရကာ အမ်ားစုမွာက အျပင္ဘ၀ရဲ႕ ဖိအားေတြနဲ႔
ေလးလံညြတ္က်ေနတာကိုလည္း သတိထားမိပါတယ္။ ဒါပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလုံးဟာ
အရွိတရားကိုေတာ့ မလြဲမေသြ လက္ခံေနၾကရတယ္။
နမူနာတခ်ဳိ႕ကို ျပရရင္ ခင္ဗ်ားနဲ႔ စကားေျပာရတာ ကၽြန္ေတာ္ ေပ်ာ္ပါတယ္
ဆိုတဲ့ ကဗ်ာထဲမွာ ေမာင္ဖုန္းျမင့္ကေတာ့ ဒီလို ေရးထားတယ္။ ေမြးကနည္းက
ကပ္ပါလာတာ ဆိုလို႔ ေသျခင္းတရားပဲ ရွိမယ္/ သားသတ္႐ုံပို႔မယ့္ ႏြားေတြကို
တံဆိပ္႐ိုက္ေပးလိုက္သလိုပဲေပါ့ဗ်ာ/ ဘ၀သံသရာ၊ ရထားတစ္စီးလို
တက္လိုက္ဆင္းလိုက္ စတဲ့ ဥပမာေတြကေတာ့ ခင္ဗ်ားလည္း သိၿပီးသားပဲ/ ဒါေတြ
ထားလိုက္ပါေတာ့/ ႏိုင္ငံေရး သုခမိန္ကအစ ရက္ပါအဆုံး/ အားလုံးက
ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ ပညာရွိ ျဖစ္ေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးထဲ/ ခင္ဗ်ားလည္း
အေ၀းေျပးလမ္းမေပၚမွာ ခင္ဗ်ားယာဥ္ကို ေမာင္းခ်င္သလို ေမာင္း/
ကၽြန္ေတာ္လည္း ကၽြန္ေတာ့္လမ္းေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ ဆက္ေလွ်ာက္လိုက္ဦးမယ္။
အြန္လိုင္းကဗ်ာဆရာေတြထဲမွာ တခ်ဳိ႕က အလြမ္းသမားေတြ။ စိုင္းေလာင္ပိန္းက
သတိရျခင္းရန္ကုန္မွာ ဒီလို ေရးထားရဲ႕။ ငါ့စိတ္အကိုင္းအဖ်ားေလးေပၚ
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ႀကီးလာနားေတာ့/ သတိရစိတ္ေတြ ေကြးညြတ္/ ငါ့တနဂၤေႏြေတြ
မိုးအုံ႔ခဲ့ျပန္တယ္// ၿမဳိ႕ထဲ လမ္းမေတြက အမွတ္တရ သိမ္းထုပ္ထားဖို႔
ရွည္လ်ား/ မိုးေရထဲ လိမ္လိမ္မာမာနဲ႔ နစ္ျမဳပ္ေနမယ့္ ၿမဳိ႕ႀကီးေပါ့/
ငါ့ရဲ႕ အိမ္လြမ္းနာမွာ မင္းက ဒဏ္ရာ စစ္စစ္ပါ ရန္ကုန္။//
ဖြဲဖို႔ ႏြဲ႕ဖို႔ အားသန္ေနတဲ့ သူေတြကိုလည္း အြန္လိုင္းကဗ်ာမွာ
ေတြ႕ရႏိုင္ပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာေလး တစ္ေယာက္က အညမည ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္တပ္ၿပီး
ဒီလို အႏြဲ႕ကေလး ဖြဲ႕တယ္။ အလြမ္းသင့္ေႏြ/ စမ္းေရ ခမ္းေျခာက္။//
မကမ္းႏွင့္ေမ/ ပန္းေလွ လမ္းေပ်ာက္။// အဲဒီ ကဗ်ာဆရာ ညိမ္းညဳိကပဲ သူ႕ရဲ႕
ေတာင္ပူစာ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာေလးထဲမွာ ဒီလို ႏူးႏူးညံ့ညံ့နဲ႔ ဖြဲ႕ႏြဲ႕ထားပါတယ္။
ဓာတ္ျပဳပုံမွာ/ ေနေရာင္ျခည္ကို မစို႔မပို႔ေလး မွ်င္းေသာက္႐ုံနဲ႔/
တစ္ကိုယ္လုံး ေရႊခ်ႏိုင္သူ။// ခမ်ာ/ အျမဲစိမ္းေတာႀကီးေဘးမွာ ထားၿပီး
ႏြမ္းပါးရွာရဲ႕/ ေမ့ေလာက္ၿပီ ဆိုေတာ့မွ/ အပင္ငယ္ေလးေတြ က်ဳိးတိုးက်ဲတဲ
အေဖာ္ျပဳလာ/ တစ္ေလွ်ာက္လုံး အထီးက်န္ခဲ့သူမို႔/ ေယာင္ေယာင္ေလး
အဖက္လုံးခံရတာကိုပဲ/ သူ႕မွာ ေပ်ာ္မဆုံး ျဖစ္မိတာ။//
သိုးထိန္းရဲ႕ “လူမ်ဳိး ဘာသာမေရြး လက္ေရြးစင္ ျဖစ္ခ်င္သူခ်ည္း ဆိုေတာ့
ကိုယ့္ငါ့းခ်ဥ္ ကိုယ္ခ်ဥ္တယ္ ေျပာလည္း ခံေနလိုက္႐ုံ” ဆိုတဲ့ ကဗ်ာထဲမွာ
အသံေတြ တူၿပီး အေၾကာင္းေတြ ကြဲလည္း/ ကဗ်ာသူ ကဗ်ာသားတို႔အၾကား ေက်ာသား
ရင္သား မခြဲျခားေရး/ အရာရာတိုင္းအတြက္ အခ်ိန္တစ္ခ်ိန္ ရွိေနခဲ့ေတာ့ကာ/
ဒါ၀င္ရဲ႕ ဒါဒါ ၀င္႐ိုးစြန္းမွာ/ ကဗ်ာလည္း ေလွ်ာက္သာ လူလည္း စြဲသာ/။

အေကာင္းကို ရွာ၏
ရာစုသစ္ရဲ႕ဗ်ာ့ေနရာသစ္မွာ အေကာင္းေတြ ရွာစရာမလိုေအာင္
သိသိသာသာေတြ႕ရႏိုင္ပါတယ္။ ေရမွာ က်က္စားတဲ့ ငါးဟာ သူ႕ရဲ႕
သဘာ၀၀န္းက်င္အေျခအေန ေရရဲ႕ ေစးကပ္စြဲၿငိျခင္းကို လြန္ေအာင္ ကူးခတ္ဖို႔
ေရယက္ေတြ၊ ဆူးေတာင္ေတြနဲ႔ အၿမီးကို ခပ္သာသာ ေ၀ွ႕ရမ္းၿပီး ေကြ႕လိုက္
တိမ္းလိုက္ လုပ္သလို ေလထဲ ပ်ံတဲ့ ငွက္ကလည္း လြတ္လပ္ေပါ့ပါးပုံရေပမဲ့
ေတာင္ပံကို ေလဟုန္ရေအာင္ ခတ္ရတာ၊ ေလပူစီးေၾကာင္းရွာ ပ်ံ၀ဲရတာမ်ဳိး
ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘာပဲေျပာေျပာ ဆိုင္ဘာေလာကဟာ ၂၁ ရာစု လူငယ္ေတြရဲ႕
အခ်ိန္တခ်ဳိ႕ ျမွဳပ္ႏွံရာ၊ သူတို႔ရဲ႕ လူမႈဘ၀တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း တည္ရွိရာ
ေနရာ ျဖစ္လာေနတာ အရွိတရားျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ဆိုင္ဘာေလာကထဲမွာ ကဗ်ာရွိေနတာ
၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ျဖစ္စရာပါပဲ။ ဘယ္ေနရာမွာပဲ ရွိရွိ ကဗ်ာဆိုတာ
ဘာသာစကားကို နက္႐ႈိင္းျမင့္မားစြာ အေျချပဳရတဲ့ အႏုပညာျဖစ္တာနဲ႔
ေလ်ာ္ညီစြာ ယဥ္ေက်းမႈထုံးဓေလ့မ်ဳိးစုံရဲ႕ ျခားနားတဲ့ ယုံၾကည္ခ်က္၊
တန္ဖိုးထားမႈနဲ႔ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားကို ကြဲျပားတဲ့အလွ၊ ဟန္ပန္၊
ထုံးဓေလ့မ်ားနဲ႔ ေဆာင္ယူလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မ်ဳိးစုံမ်ဳိးကြဲတို႔
သည္းခံလိုက္ေလ်ာ တည္ရွိျခင္းရဲ႕ အလွကို ေကာင္းစြာ လက္ခံေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ တစ္ေသြးတစ္သံတစ္မိန္႔ ဆန္တဲ့၊ ပုံစံတူ တစ္ဆင္တည္းျဖင့္
စက္မႈဆန္တဲ့ သေဘာမ်ားကို ကဗ်ာဓာတ္ျဖင့္ အားေကာင္းစြာ ဆန္႔က်င္တည္ရွိမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါဟာပဲ လူသား၀ါဒ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဗဟုသေဘာ ေဆာင္တဲ့
လူသား၀ါဒကို ကဗ်ာနဲ႔ အျမင့္မားဆုံး ေဆာင္က်ဥ္းလင္းျပႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။
အြန္လိုင္းမီဒီယာဟာ စာသားသာမက မီဒီယာစုံတင္ႏိုင္တဲ့အတြက္ ကဗ်ာရဲ႕ စတင္ရာ
ႏႈတ္မႈအစဥ္အလာဆီကိုလည္း အသံဖိုင္ေတြနဲ႔ ျပန္သြားႏိုင္ပါတယ္။
စာအုပ္ယဥ္ေက်းမႈ ေပၚလာကတည္းက ပုံႏွိပ္စာလုံးမ်ားအျဖစ္ ေအးခဲသြားၿပီး
စိတ္နားထဲကပဲ ၾကားေယာင္ရတဲ့ အသံေတြ ျပန္ရႏိုင္တဲ့ အခြင့္အလမ္းကလည္း
အြန္လိုင္းေပၚမွာ ရွိပါတယ္။ လက္ရွိကို ျမန္မာကဗ်ာ၀က္ဘ္ဆိုက္တခ်ဳိ႕မွာ
အသံဖိုင္ေတြ ရႏိုင္ေနပါၿပီ။ အေစာပိုင္းက ကၽြန္ေတာ္ ကိုးကားခဲ့တဲ့
ဖစ္ရွိေဟာက္စ္ပိုအမ္ေဒါ့ေအာ့ဂ္ (fishousepoem.org)မွာဆိုရင္ ၾသဒီယိုကဗ်ာ
ႏွစ္ေထာင္ေလာက္ ရႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔
ျမန္မာကဗ်ာ၀က္ဘ္ဆိုက္ေတြမွာကေတာ့ တစ္ပုဒ္စ ႏွစ္ပုဒ္စေပါ့။ ဒါေပမဲ့လည္း
တစ္ပုဒ္ရ တစ္ပုဒ္အျမတ္လို႔ တြက္ရင္ ဒါလည္း ေကာင္းတာပါပဲ။
ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ၀က္ဘ္ဆိုက္ေတြထဲမ်ာ ကဗ်ာဆရာေတြ၊ ဖတ္သူေတြ၊
ေလ့လာသူေတြနဲ႔ သင္ၾကားတဲ့ဆရာေတြအတြက္ ကိုးကားစရာ၊ ဆြဲယူစရာ
ျမန္မာကဗ်ာအရင္းအျမစ္ေတြ ပိုၿပီး ျဖစ္တည္လာမယ္လို႔ မွန္းဆရပါတယ္။ အခုကို
တခ်ဳိ႕ ဘေလာ့ဂါ ကဗ်ာဆရာေတြနဲ႔ ဘေလာ့ဂ္တင္လာတဲ့ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕
ေက်းဇူးေၾကာင့္ ဘေလာ့ဂ္ေတြထဲမွာာ ျမန္မာကဗ်ာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား
စုေဆာင္းမိေနပါၿပီ။ အျပင္မွာ ရွားပါးတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာစာအုပ္တခ်ဳိ႕ကို
၀က္ဘ္ဆိုက္ေတြထဲမွာ ဖတ္ရႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီအေၾကာင္း၊ အဲဒီအေၾကာင္းေတြနဲ႔ ျမန္မာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းထဲ
အိုင္တီနည္းပညာဆိုင္ရာ တည္ေဆာက္ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈ အသစ္အသစ္ေတြေၾကာင့္
ျမန္မာကဗ်ာဟာ ပို၍ ပို၍ မ်ားျပားလာႏိုင္တဲ့ ကဗ်ာစိတ္၀င္စားသူ၊
ကဗ်ာဖတ္သူေတြရဲ႕ လက္လွမ္းတမီမွာ အြန္လိုင္းပုံစံနဲ႔ ေကာင္းစြာ
တည္ရွိလာႏိုင္မယ္လို႔ မွန္းဆရပါတယ္။ အဲဒီ ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈျဖစ္စဥ္ကို အဓိက
ေမာင္းႏွင္မယ့္ သူေတြဟာ လူငယ္ေတြ ျဖစ္ေနတာလည္း အေကာင္းတရားတစ္ခုပါပဲ။
ရာစုသစ္ရဲ႕ ကဗ်ာ့ေနရာသစ္က အြန္လိုင္းျမန္မာကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး
အေကာင္းကိုရွာရင္ အေကာင္းကို ေတြ႕ႏိုင္မယ္၊ အေကာင္းကို ေတြ႕ေအာင္ရွာဖို႔
သေဘာထား ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမဲျမဲျမံျမံ ကိုင္စြဲထားၾကဖို႔ပဲ လိုလိမ့္မယ္လို႔
ထင္ျမင္မိေၾကာင္းပါ။



ေမာင္လင္းရိပ္

ကမၻာ့ကဗ်ာေန႔အထိမ္းအမွတ္ ကဗ်ာ႐ြတ္ဖတ္ျခင္းႏွင့္ကဗ်ာဆိုင္ရာစာတမ္းမ်ားဖတ္ၾကားျခင္းအစီအစဥ္
မတ္လ(၂၁)ရက္ေန႔၊ပန္းဆိုးတန္း စာေပေလာက(၅)တြင္ ကဗ်ာဆရာေမာင္လင္းရိပ္ ဖတ္ၾကားေသာစာတမ္းအား ဆရာ့ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္
ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။


စီစဥ္တင္ဆက္သူမ်ား

No comments: