Thursday, March 11, 2010

အရသာလိုက္ မုဆိုးတစ္သိုက္

နစ္ေရွး (Nietzsche) ကေျပာခဲ့တယ္။ “God is dead” ဘုရားသခင္ ေသၿပီဟုဆိုေလတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဘာသာမွာလည္း ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ျပဳသြားေတာ့ ရဟန္းႀကီးတစ္ပါးက ဘုရားမရွိေတာ့ဘူး၊ အဲဒီေတာ့ ဘုရားရွင္ပညတ္ ထားတဲ့ ၀ိနည္းေတြကို လက္ခံစရာ လိုက္နာစရာမရွိေတာ့ဘူး၊ မလိုေတာ့ဘူး၊ ငါတုိ႔ထင္သလို ေနလို႔ရၿပီ လို႔ တျခားရဟန္းေတြကို ေျပာဆုိစည္းရံုးတာကိုျမင္လို႔ ရွင္အာနႏၵာ၊ ရွင္မဟာကႆပတုိ႔က ပထမသဂၤါယနာ တင္ခဲ့ၾကတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပထမဆံုး Barcamp ပြဲမွာ ဆရာသစၥာနီက “Poetry is dead” လို႔ေျပာခဲ့တာ ၾကားခဲ့ရတယ္။ ဒီလိုဆို ေရွးအရင္က ထားရွိအပ္တဲ့ ကဗ်ာနိႆရည္းေတြကို ျငင္းပယ္ၿပီး ကဗ်ာကို လိုအပ္သလို ေရးဖြဲ႕ ထံုးမႊမ္း သံုးစြဲၾကမယ္။ ယခင္ရွိရင္းစြဲမ်ားကို ခ်ဲ႕ထြင္ပစ္ၾကမယ္ဆိုတဲ့သေဘာသကာယလား။ ဘာသာစကား ကို စနစ္တက်ထိန္းခ်ဳပ္မႈကေန လႊတ္ေပးလိုက္ၾကမယ္။ ဘာသာစကားကို ေဆာင္ရြက္မႈ Making ျပဳလုပ္မယ္။ သိမႈနယ္ပယ္ကိုေက်ာ္ ျဖတ္ၿပီး လူလုပ္ (ဖန္တီးတည္ေဆာက္) တဲ့ ေလာကတစ္ခုကို တည္ေထာင္ခဲ့ၾကမယ္ ဆိုရင္ …..?
ဒါမွမဟုတ္ သိမႈနယ္ပယ္ကို မေက်ာ္ျဖတ္ဘဲ လက္ရွိေလာကရဲ႕ စိတ္ခံစားခ်က္သက္သက္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အကၽြမ္း၀င္ရွိလွတဲ့ ေလာကတစ္ခုကို တည္ေဆာက္ၾကမယ္ဆိုရင္ ….?
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လူတုိင္း ကိုယ္စီကိုယ္စီကေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္၊ ကိုယ္ပိုင္အယူအဆမ်ား နဲ႔ ကိုက္ညီမႈရွိတဲ့ အရသာတစ္ခုခုကိုေတာ့ လုိအပ္ေနမွာ အမွန္ပါပဲ။ အဲဒီအရသာကလည္း လူတို႔လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္စြက္ႏုိင္စြမ္းရွိတဲ့ အရသာတစ္ခုခုျဖစ္ဖို႔ေတာ့ လုိအပ္ေနပါလိမ့္မယ္။
ေရေတြကိုသိုေလွာင္ထားတဲ့ အုတ္ေရကန္ေလးမွာလည္း အရသာတစ္ခုခုေတာ့ ရွိလိမ့္မယ္။ အဆင့္အတန္းရွိတယ္လို႔ သူတုိ႔ကိုယ္သူတုိ႔ ယူဆေနတဲ့ လူႀကီးသူေကာင္းေတြမွာလည္း အရသာ တစ္ခုခုေတာ့ ရွိလိမ့္မယ္။ အဆင့္အတန္းနိမ့္ပါးတဲ့ ဖက္ခြက္စားဆိုသူေတြမွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ ရွိေနပါလိမ့္မယ္။ ျပန္အမ္းဖို႔ လက္က်န္ေငြကို တမင္ေမ့ေလ်ာ့ထားတဲ့ ကားစပယ္ယာမွာလည္း အရသာ တစ္ခုေတာ့ ရွိလိမ့္မယ္။ ေအးျမျမအရိပ္ေတြေပးတဲ့ သစ္ပင္မွာလည္း အရသာတစ္ခုခုေတာ့ ရွိလိမ့္မယ္။ ေအးျမျမသစ္ပင္ရဲ႕ေအာက္မွာ လာေရာက္ခုိနားၾကသူေတြမွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ။ အလွဴေပးသူမွာ လည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ။ ဒါဆို အလွဴခံသူမွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူေပါ့။ ဘုရားကို အႀကိမ္ႀကိမ္ တ,ေနသူေတြမွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ။ ျပစ္ျပစ္ႏွစ္ႏွစ္ ဆဲေရးတုိင္းထြာေနသူမ်ားမွာလည္း အရသာ တစ္ခုေတာ့ ေသခ်ာေပါက္ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ေကာ္ဖီမွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ။ ေပါင္မုန္႔မီးကင္မွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ။ ခြက္ထဲကအရက္မွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ။ စိတ္ဆိုးၿပီး အိမ္ကဆင္းသြားတဲ့ မိန္းမေနာက္လိုက္ခ်င္တဲ့ ေယာက္်ားမွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ။ ဒုစရိုက္တရားကို ေရွာင္ဖယ္ေနသူအတြက္လည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ။ စမ္းေရစီးသံမွာလည္း အရသာတစ္ခုရွိလိမ့္မယ္။ ထမင္း၀ိုင္းမွာလည္း သူ႔အရသာနဲ႔သူ ရွိပါလိမ့္မယ္။ အရက္ခြက္၊ ေကာ္ဖီခြက္ေတြကို သိစိတ္နဲ႔ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မသိစိတ္နဲ႔ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ထိုးေမွာက္ပစ္လိုက္တဲ့ စားပြဲမွာလည္း အရသာတစ္ခုခုရွိလိမ့္မယ္။ ပံုျပင္၊ လေရာင္၊ မီးခိုးမ်ား၊ ရထားဥၾသသံ၊ လက္ေဆာင္ပစၥည္းပစၥယ၊ ၾကက္ဟင္းခါးသီး၊ ကဗ်ာ၊ ဂီတ၊ ပန္းခ်ီ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၊ လူ႔ဘ၀မွာမေနလိုေတာ့ျခင္း၊ အာဆင္နယ္အသင္း၊ မင္နီအ၀ိုင္း၊ အိပ္မက္၊ ပန္းအိုးကို ေပါက္ခြဲပစ္လိုက္တဲ့အရသာ၊ မ်က္ႏွာကိုျဖတ္ရိုက္ခ်လိုက္တဲ့အရသာ၊ စကားစျဖတ္လိုက္တဲ့ အရသာ၊ ေ၀ါဟာရသစ္တီထြင္ျခင္း၊ မိသားစုနဲ႔ခြဲေနရျခင္း၊ ေအာက္ေမ့ျခင္း၊ ကုသိုလ္ျပဳရျခင္း၊ လမ္းဖယ္ေပးျခင္း …etc…အားလံုး အားလံုးမွာ သူ႔အရသာနဲ႔သူ ရွိလိမ့္မယ္/ရွိၾကတယ္။
အထက္မွာ အရသာအမ်ိဳးမ်ိဳးရဲ႕အေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေျပာခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ သူ႔အရသာ သူ႔တဏွာေတြ အေၾကာင္း ေျပာခဲ့ၿပီးတဲ့အခါ အရသာတစ္ခုနဲ႔တစ္ခု မတူညီတဲ့အေၾကာင္း ဆက္လက္ေျပာရပါလွ်င္ သူ႔အရသာကို ကိုယ့္အရသာအျဖစ္ ရုတ္ခ်ည္း အျပည့္အ၀ခံစားႏုိင္လိမ့္မွာမဟုတ္တဲ့အေၾကာင္းေတာ့ ယံုၾကည္မိပါတယ္။ သူနင္တာကို ကိုယ္မ်ိဳခ်လို႔မွမရတာ ကဗ်ာတစ္ပုုဒ္လိုေပါ့။ ေကာ္ဖီအရသာနဲ႔ အရက္ရဲ႕အရသာ မတူညီႏုိင္ပါ။ ပန္းအိုးကို ေပါက္ခြဲပစ္ခ်လိုက္တဲ့ အရသာနဲ႔ ကုသိုလ္ျပဳရျခင္းအရသာ၊ လမ္းဖယ္ေပးျခင္းအရသာနဲ႔ ၾကက္ဟင္းခါးသီးအရသာ တူညီစရာအေၾကာင္း မရွိႏုိင္ပါ။ ပန္းသီးအရသာ ကို ကၽြန္ေတာ္သိလိုက္ၿပီ။ အရက္မူးတဲ့အရသာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိၿပီ။ လေရာင္ရဲ႕အရသာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိၿပီ။ သီခ်င္းနားေထာင္တဲ့အရသာကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ သိၿပီ။ သူမ်ားတုိက္တဲ့ လက္ဖက္ရည္ရဲ႕အရသာ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိၿပီ၊ ကန္စြန္းရြက္ရဲ႕အရသာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိၿပီ။ တညင္းသီးအရသာကိုသိၿပီ။ အိပ္စက္ျခင္း အရသာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိၿပီ။ ဘဲဥရဲ႕အရသာကိုသိၿပီ။ ေခတ္စမ္းကဗ်ာရဲ႕အရသာကိုသိၿပီ။ ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာရဲ႕အရသာကို သိသင့္သေလာက္သိၿပီ။ ဘာသာစကားကဗ်ာရဲ႕အရသာကို စံုမက္စြာ မသိရွိေသး။ conceptual poetry, slam poetry ကိုယ့္ကိုကိုယ္ သတ္ေသတဲ့အရသာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ မသိေသး။ ေကာင္းကင္ဘံုရဲ႕အရသာကို မသိေသး။ နိဗၺာန္ရဲ႕အရသာကို မသိေသး။ အစၥလာမ္မစ္တစ္ေယာက္ရဲ႕ အရသာမ်ားကို မသိေသး။ အျခားသူရဲ႕ ပိုက္ဆံမ်ားကို ခိုးယူၿပီး ထြက္ေျပးတဲ့အရသာကို မသိေသး။ အေဖတစ္ေယာက္ရဲ႕အရသာကို မသိေသး။ ၂၀၄၂ ခုႏွစ္ရဲ႕အရသာမ်ားကို မသိေသး။ ပါရီၿမိဳ႕ ရဲ႕အရသာကို မသိေသး။ စိန္႔ပီတာစဘာ့စ္ရဲ႕အရသာကို မသိေသး။ ဦးေခါင္းကို အုတ္နံရံနဲ႔ တမင္ေျပးေဆာင့္တဲ့အရသာကို မသိေသး။ ေငြေၾကးခ်မ္းသာျခင္းရဲ႕အရသာကို မသိေသး အစရွိသည္ျဖင့္ အထက္ပါ အခ်ိဳ႕ အခ်ိဳ႕ေသာ အရသာမ်ားကို သိခဲ့ၿပီး/သိၿပီးျဖစ္ပါေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕ေသာ အရသာမ်ားကိုကား စိတ္ကူး အေတြးပံုစံျဖင့္ (အကူသေဘာျဖင့္) သာ နားလည္သိရွိႏုိင္ပါေသးတယ္။ ၄င္းတုိ႔မွာ မိမိမေတြ႕ထိဖူးေသ။ မိမိတြင္ မရွိဖူးေသး။ မဖမ္းဆုပ္ႏုိင္ေသးတဲ့ အရသာမ်ားသာလွ်င္ ျဖစ္ပါတယ္။ မသိႏုိင္ေသး။ မမွီႏုိင္ေသး၊ မရွိေသးတဲ့ အရသာမ်ားကို စပ်စ္သီးခ်ဥ္ပါတယ္ဆိုတဲ့ ေျမေခြးစကားကဲ့သို႔ ေျပာရန္မသင့္ဟု ယူဆမိပါတယ္။
ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ အရသာမ်ားကို သိသင့္သေလာက္ ကၽြန္ေတာ္သိခဲ့ပါၿပီ။ ဘာသာ စကားကဗ်ာရဲ႕ အရသာကိုကား သိသင့္သေလာက္ပင္ မသိေသး။ မျမင္ႏုိင္ေသးပါ။ ဘာသာစကား ကဗ်ာရဲ႕ အရသာမွာ မွီလုမွီခင္ပံုစံကဲ့သို႔ လြတ္ထြက္သြားတာမ်ိဳး၊ ရတယ္လို႔ထင္ၿပီး ဘာတစ္ခုမွ မရလိုက္တာမ်ိဳးလား။ သိသလိုလိုနဲ႔ မသိတာလည္း ျဖစ္ႏုိင္တယ္။ မသိသလိုလို သိေနတာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါ့မလား။ မသိသလိုလိုနဲ႔ ဘာလိုလိုနဲ႔ ဘာတစ္ခုမွမသိတာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါကလည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အထင္ေတာ့ မိမိအေပၚ သို႔မဟုတ္ ကဗ်ာအေပၚ အမ်ားႀကီး (အမ်ားႀကီး) ေမွ်ာ္လင့္ထားလို႔လည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာသူေတြလည္း ဘာသာစကားကဗ်ာရဲ႕အရသာကို မျမင္ႏုိင္ဘူးလား။ မေတြ႕ႏုိင္ဘူးလား ဆိုေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ျမင္ေအာင္လုပ္က ျမင္ႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ေတြ႕ေအာင္လုပ္က ေတြ႕ႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီေနရာမွာ ဆရာေအာင္ခင္ျမင့္စကား ငွားေျပာရလွ်င္ ၄င္း ၄င္းေသာအရာမ်ားမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ထိုးေဖာက္လို႔မရႏုိင္တဲ့ ခံတပ္တစ္ခုမွမဟုတ္ဘဲ။ ျဖည္းျဖည္းခ်င္းစိမ့္၀င္ႏုိင္တဲ့ အေျမွးပါးတစ္မ်ိဳးသာျဖစ္တယ္။ မေတြ႕ထိဘူးတဲ့၊ မေတြ႕ထိဘူးေသးတဲ့ အရသာမ်ားဆီသို႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အတတ္ႏုိင္ဆံုး ခ်ဥ္းကပ္ၾကရပါဦးမယ္။
ဘာသာစကားကဗ်ာရဲ႕အရသာမ်ားကို ေတြ႕ထိမိႈင္းမိေနသူမ်ားမွာ သူတို႔ရဲ႕ ဦးေခါင္းကို မေဖာ္တမ္း၊ မဆုပ္တမ္း မွီ၀ဲေနၾကတယ္။ ထိကပ္ေနၾကတယ္။ အရသာတစ္ခုခုမရွိဘဲနဲ႔ေတာ့ သူတုိ႔ အရသာခံၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ (သူတုိ႔က က်ဳပ္တုိ႔မွာ ဘာအရသာမွ မရွိပါဟု ဆိုခဲ့ရင္ေတာင္ ၄င္းကား အရသာလုိ႔ မွတ္ယူလိုက္ပါတယ္။)
အရသာတစ္ခုခုေတာ့ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ၄င္းအရသာကဘာလဲ။ ဘယ္လို သေဘာလဲ။ ဘယ္သို႔ရွိပါသလဲ။ ဒါေပမယ့္ ဘာသာစကားကဗ်ာရဲ႕ အရသာကို ႀကိဳက္ေကာင္းလည္း ႀကိဳက္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ႀကိဳက္ခ်င္မွလည္း ႀကိဳက္ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အရက္အရသာကို ႏွစ္ၿခိဳက္စြာ ႀကိဳက္မိတယ္။ ၀ိုင္အရသာကိုေတာ့ မႀကိဳက္။ နန္းႀကီးသုတ္အရသာကို မႀကိဳက္ပါ။ ငါးေၾကာ္ရဲ႕အရသာကို မႏွစ္ၿခိဳက္ပါ။ ဒါေပမယ့္ …..
ကိုယ့္ကိုယ္ကို သတ္ေသတဲ့အရသာကို ေတြ႕ထိဖူးခ်င္ပါေသးတယ္။
ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ရဲ႕အရသာကို ေတြ႕ထိခ်င္ပါေသးတယ္။
အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ရဲ႕အရသာကို ေတြ႕ထိခ်င္ပါေသးတယ္။
အေသခံဗံုးခြဲသူတစ္ေယာက္ရဲ႕အရသာကို ေတြ႕ထိခ်င္ပါေသးတယ္။
ၿမိဳ႕၀န္တစ္ေယာက္ ရဲ႕အရသာကို ေတြ႕ထိခ်င္ပါေသးတယ္။
အီဖယ္ေမွ်ာ္စင္ေပၚကေန ေအာက္သို႔ငံု႔ၾကည့္တဲ့ အရသာကို ေတြ႕ထိခ်င္ပါေသးတယ္။
ေထရ၀ါဒတစ္ဦးပီသစြာ နိဗၺာန္ ရဲ႕အရသာကို အကၽြမ္းတ၀င္ ေတြ႕ထိခ်င္ပါေသးတယ္။
ခင္ဗ်ားတို႔ေျပာေနၾကတဲ့ ဘာသာစကားကဗ်ာရဲ႕အရသာကို ဆုပ္ကိုင္စူးအက္သြားသည္အထိ ေတြ႕ထိခ်င္ပါေသးတယ္။

သူရနီ၊ ေအာင္ပိုင္စိုး
မတ္ ၂၀၁၀

2 comments:

Anonymous said...

Not everybody is using Zawgyi as their default font, bro. Please, specify the correct font in your CSS ;)

ေႏြဦးလြင္ said...

အဲဒါလဲ အရသာတစ္ခုေပ့ါ ကို (အေနာနီးမတ္စ္ကာ) အနည္းအက်ဥ္းေတာ့ ခံစားလို႔ရလိုက္တယ္ထင္တယ္ ဒီလိုထင္တာလဲ အရႆာတစ္ခုျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မွာေပ့ါ

အခ်ိန္မတိုင္မွီေဆးမွီးတိုရတဲ့အရသာလဲသိခ်င္တယ္ ကဗ်ာေတြေဆးမွီးတိုခ်င္ပ